سوله ها همانند هر سازه دیگری باید دارای ابعاد و مقیاسهایی باشند که لزوم رعایت آن در همه مراحل ساخت و تولید وجود دارد درباره اهمیت این موضوع میتوان اینطور اشاره کرد که بدون داشتن ابعاد سوله امکان ساخت آن نیز وجود ندارد .

برای ساخت هر سوله و یا سازه فلزی در مراحل ابتدایی کار ، همه نیازها و کاربردها و اهداف ساخت سوله را درنظر بگیریم ، باید توجه داشت که بدون درنظر گرفتن هدف نهایی ، ساخت و نصب سوله ، امری غیرعلمی و در برخی از موارد میتواند حتی حادثه آفرین باشد . بدیهی است که بدون درنظر گرفتن هدف حتی نمیتوانیم یک سازه استاندارد تولید کنیم لذا اولین شرط ساخت و نصب سوله درنظر گرفتن تمامی اهداف هر پروژه می باشد .
سایز مناسب و استاندارد سوله بر میزان آهن مصرفی و در نتیجه قیمت سوله تاثیر مستقیم دارد.

یکی از مهمترین و کاربردی ترین قسمتهای طراحی یک سوله استادارد نیز تعیین میزان شیب سقف می باشد که بهتر است بدانیم بطور استاندارد این شیب میتواند از ۳ الی ۱۰ درصد باشد ، اما همانگونه که در تعاریف بالا ذکر شد این موضوع نیز با اهداف تعریف شده ساخت سوله ارتباط مستقیم دارد . رابطه میان دهانه و شیب سوله یک رابطه از نوع معکوس می باشد به این معنی که هر چقدر دهانه یک سولهبزرگتر باشد میزان شیب ان باید کمتر باشد و در مقابل هرچقدر ابعاد دهانه کوچکتر باشد شیب سقف سوله بیشتر می شود .