عضو هیات مدیره انجمن فولاد دلایل زیر را برای کاهش صادرات فولاد اعلام کرد هر چند با وجود تحریم ها و بر اثر آن کاهش صادرات نفت باید در راستای صادرات محصولات غیر نفتی جایگزین شود:

خوب است بخوانید : بروزترین قیمت آهن

  1. افزایش هزینه های مربوط به تولید و بی ثبات بودن بازار.
  2. افزایش نرخ ارز ، که باعث افزایش قیمت فولاد شده است
  3. تحریم ها به عنوان یک عامل خارجی تمایل خریداران را به خرید اجناس ارزان افزایش داده است
  4. طرح پیمان سپاری ارز : این طرح صادرکنندگان را موظف به عقد تعهدنامه برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات قبل از انجام صادرات می کند. طبق این طرح صادر کننده متعهد است که ارز حاصل از فروش کالا به خارج را تا زمان معینی به کشو انتقال و بر اساس نرخ تعیین شده از  سوی بانک مرکزی به یکی از بانک های مجاز بفروشد و مدرک واریزنامه پیمان ارزی را دریافت کند. این امر باعث شده که خیلی از صادرات کنندگان از صادرات فولاد به کشورهای همسایه را متوقف کنند. پیمان‌سپاری ارزی، یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز (foreign exchange control) است.
به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد،  کاهش صادرات فولادسازان بزرگ کشور عمدتا ناشی از ۴ عامل تحریم، لغو مجوز صادرات ریالی به عراق و افغانستان، الزام به مازاد عرضه داخلی بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار صمت و کاهش قیمت های بین المللی است.

درمجموع حجم صادرات فولادسازان بزرگ در مهر ماه ۳۶۴ هزار تن و در ۷ ماهه اول سال ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن بود.

بیشترین حجم صادرات در مهر ماه همچنان به فولاد خوزستان تعلق دارد که ۱۴۳ هزار تن بود. این شرکت همچنین در ۷ ماهه اول سال یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن فولاد صادر کرده است.